Samisgarage

På min garageblogg lägger jag ut det senaste kring mina förehavanden i mitt garage och annat bilrelaterat.

Mera, mera

Kategori: Allmänt

Den gamla balken var försvagad dels för att blästringen gjort materialet tunnare. Men även en gammal lagning i golvet intill balken är medskyldig. Så det blir både golv och balkbyte...
 

Reservdelsbil - eller inte?

Kategori: Allmänt

Nu kunde jag äntligen syna senaste E21:an ordentligt i dagsljus. Bilen är verkligen i trevligt originalskick med låga mil. Är i valet och kvalet om jag ska kalla den för reservdelsbil eller om den trots allt ska göras i ordning. En del klassiskt rostjobb finns och bromsarna behöver översyn. I övrigt går den finfint och allt funkar. "Ett lätt objekt" skulle man kunna kalla det.
Inser att jag står mellan följande scenarion:
1) Reservdelsbil: Börja plocka delar till mitt ursprungsobjekt direkt. Smartast, mest ekonomiskt och snabbast väg till klar bil!
2) Rullande reservdelsbil: Fixa de nödvändigaste felen och börja använda den som andrabil och på sikt ha den som reservdelsbil.
3) Renovera: Ordna de fel som finns. Kör vidare och njut.
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

Balkarbetet fortsätter - bocka rätt!

Kategori: Allmänt

Att bocka fritt är stort, att bocka rätt är större! 
Provade först att bocka färdigt den grovbockade 2 mm tjocka balkplåten med bara hammare och städ. Tyckte det blev rätt OK, men hela konstruktionen skruvade sig och var svår att få helt rak. I brist på riktig plåtbock fick jag klura ut en hemmagjort dito. Så med delar från ett gammalt takräcke, några plattjärn, skruvstäd, hammare och några tvingar lyckades jag bocka två nya balkbitar som är helt raka och fina!