Samisgarage

På min garageblogg lägger jag ut det senaste kring mina förehavanden i mitt garage och annat bilrelaterat.

Besök i München med BMWCS

Kategori: Allmänt

I höstas fick vi i regi av BMW Club Schweden (Stockholmssektionen) besöka Industrimuseum Dingolfing där vi fick höra och se hur jordbruksmaskinfabriken Glas började tillverka tvåhjuliga motorfordon (Goggo) och senare fyrhjuliga motorfordon (Goggomobil) och hur Glas senare inkorporerades i märket BMW. 

Därefter besökte vi den moderna bilfabriken i Dingolfing som bl.a. tillverkar BMW:s 5-, 6-, 7-serie och iX. Otroligt intressant att se hur man i praktiken kan bygga både helelekriska-, hybrid- och förbränningsmotorförsedda bilar på samma produktionslina och i samma takt som kunder beställer bilar. Vi fick höra hur olika modeller och olika drivsystem är olika efterfrågade i olika delar av världen. Vi fick också (detta var ett unikum) bese hur fabriken tömdes helt på personal, då man hade drabbats av akut underleverantörproblem vilket medförde att produktionen tillfälligt behövde stoppas helt! Tyvärr är det fotoförbud på fabriken, så vi har inga bilder att dela därifrån. Men det finns en officiell film från fabriken man kan titta på om man vill. https://youtu.be/wev1fqT_Jto 
Sen fick vi besöka BMW-fabriken i München där bla 3-, 4-serien och i4 tillverkas på samma produktionslina. Det är riktigt intressant att kunna se hur en bil blir till och inse vad mycket arbete som ligger bakom för att få till det. Vår entusiastiska guide lät som en sportreporter som kommenterade en spännande match! Mitt i vandringen i karossmonteringshallen utbrister han: "Look, there’s a M3! Wow!" Tyvärr fick vi inte fotografera här heller - strikt fotoförbud gällde. 

Därefter fick vi komma in på BMW Museum. Jag har varit här tidigare, men det är lika spännande varje gång. Denna gången dröjde jag mig en extra stund vid den enda (!) E21:an som stod utställd för att titta på detaljarbetet, så att jag bättre kan montera delarna korrekt hemma med mitt långprojekt. Det var ett stort nöje att få tillbringa tid här. 

Bilfabriken och museet ligger alldeles intill upplevelsecentrat BMW Welt där vi också hann blicka in lite snabbt. Det är en slags ständigt pågående bilmässa med BMW i fokus men även där varumärkena Mini och Rolls-Royce får synlighet. Här visas de senaste modellerna upp och det är öppet för alla. Här finns restauranger och möjlighet till shopping. Här kan besökaren även titta på hur kunder får sina nybeställda bilar levererade. Miljön är väldigt speciell - futuristisk är väl ett bra beskrivande ord. 

https://www.bmw-welt.com/de/index.html

Redan fylld av upplevelser åkte vi sedan till Motor World. Vi hade blivit inbjudna av BCCM, BMW Club & Community Management som hjälpt till med att ordna BMW Club Schwedens besök här i München. Här tappade jag hakan fler gånger än jag visste att jag kunde göra…  Platsen står för ett relativt nytt fenomen. Man skulle kunna säga att det är en mötesplats för personer som är intresserade av fordon mestadels bilar. Platsen är en stor ombyggd industrihall där man tidigare har tillverkat och reparerat järnvägsfordon. Här samlas idag märkesföreträdare, entusiaster, samlare, mekaniker mm. Här kan bilentusiasten hyra en plats för sin entusiastibil för förvaring men samtidigt visa upp den för besökare då den står synlig bakom glasväggar. Det pågår även försäljning, reparationer  och representantskap av olika märkesföreträdare (som tex BMW). Här stod fler lyxbilar på rad än vad jag någonsin tidigare har sett på samma ställe (Anton Martin, Bugatti, McLaren, Lotus, Ferrari, Lamborghini etc) Bland dessa fanns även mer vanliga entusiastfordon. Här finns också (fina) restauranger, barer, mötesutrymmen mm. Det var många nya intryck att smälta efter detta besök. Bara en sån sak att det stod inte mindre än 3 st specialversioner av BMW Z8 i samma rum! 

https://motorworld.de/en/muenchen/

Sista dagen fick vi tillbringa rejält med tid på BMW Welt som är ett gigantiskt showroom för BMW, Mini och Rolls-Royce. Vi fick en guidad tur på plats med en extra twist där vi fick en exklusiv visning "behind the scene". Vi fick se och höra hur man förbereder och genomför en leverans av ny bil till kund på BMW Welt. Hur bilarna förbereds minutiöst inför detta och hur de förvaras inför överlämningen. Ni som inte har varit här behöver få en liten förklaring. Om man väljer att få sin nya BMW levererad på BMW Welt (istället för hos sin lokala bilhandlare) så görs det genom att man, inför publik, får se sin nya bil för första gången roterande på en platta upplyst av spotlights. Man får en genomgång av bilen och när det är klart får man, fortfarande inför publik, köra ett ärevarv inomhus med sin nya bil innan man styr ut ur byggnaden och ut i trafiken. Oftast blir detta ett minne för livet. Vi fick vandra runt i miljön för var detta sker i vanliga fall (idag är det lördag och då sker inga överlämningar) på plats stod en rad läckra BMW-bilar varav kronjuvelen var en 3.0 CSL. 

Dagen rundades av med att vi besökte BMW Group Classic. Detta är en plats och resurs för att renovera, reparera och underhålla gamla BMW-bilar. BMW-museets bilar sköts om här, hit kan man lämna sin BMW-klassiker för tex lagning eller renovering om man önskar få sin BMW behandlad med högsta omsorg och garanterat originaltänk. Här fanns även en samling unika bilar som bara finns i ett enda exemplar, en ynnest att få se dessa. Då det stod kundbilar i hallarna, så fick man inte fotografera allt, men jag noterade att 2 st E21:or 323i stod färdigrenoverade i minsta detalj och verkade vara redo för att överlämnas till sina ägare. Jag stod länge och tittade på detaljarbetet för att ta med mig inspiration till mitt eget arbete hemma i garaget i vinter. 

https://www.bmwgroup-classic.com/en.html 

Ett stort tack till Chrillo Gustafström som ordnat med detta för oss alla, det gjorde ni med bravur!
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)



Kommentera inlägget här: