Samisgarage

På min garageblogg lägger jag ut det senaste kring mina förehavanden i mitt garage och annat bilrelaterat.

Gör om, gör rätt

Kategori: Allmänt

Ibland blir inte allt som man tänkt sig. Bromsoksrenoveringen som jag lade mycket möda på, visade sig fungera dåligt. Jag gick helt enkelt för hårt på bromsoken med citronsyrebadet, så godset tog för mycket stryk. Allt verkade så bra, ända tills jag skulle lufta bromsarna. Då pissade bromsvätskan ut både här och där ur oken. Läxan man lärt sig nu är att inte syrabehandla precisionsdelar! 

Turligt nog utannonserades precis i rätt tid två kompletta stötdämpartorn med bromsdelar kvar. Nu kunde jag få bättre ok att jobba med. Väl hemma kunde jag konstatera att alla delar var i mycket gott skick och bromsoken var i så gott skick att dessa kunde återanvändas precis som de var! Lite ytbehandling var det enda som behövdes! Nu äntligen är bromsrenoveringen helt klar! 

(null)
Begagnade delar inhandlades. 


(null)
Efter rejäl tvätt visade sig bromsoken vara i prima skick!

(null)
Alla delar går att återanvända. Någon hade rostskyddat delarna mycket väl. Tack för det! 

(null)
Bromsoken behövde bara lite ytabehandling. 

(null)
Renaste bromsjobbet någonsin! Till vänster de gamla oken som jag får kassera, till höger de nyinhandlade. 
(null)
Förarsida klar!

(null)
Passagerarsida klar! 

(null)
Milstolpe: bromssystem klart! 
Bara resten kvar då! 






Kommentera inlägget här: