Samisgarage

På min garageblogg lägger jag ut det senaste kring mina förehavanden i mitt garage och annat bilrelaterat.

Renovera bromsok - second edition

Kategori: Allmänt

När jag började renovera Mintgrun för över 20 år sedan renoverade jag bromsoken. Då slipade jag bort rost och bytte packningar och tätningar.  Vi har inte använt bilen sedan dess. När jag nu skulle titta igenom oken inför återmontering, kunde jag konstatera att 3 av 4 ok trots allt hade kärvat fast. Dags att göra om jobbet! Började med att plocka isär allt, och montera på nya delar. 

(null)
Syrabadade ok. 
All rost och gammal färg borta! 

(null)
Efter syrabad blev det neutralisering i basiskt bad. 

(null)
Torkning och stålborstning ger detta resultat. 

(null)
Nya packningar och kolvar.  

(null)
Specialfärg sprayas på. 

(null)
Lackade och fina, redo att montera på nya delar. 

(null)
Nya kolvar, packningar och klämmor sitter på. 

(null)
 Dags att montera ihop okhalvorna. 

(null)
Monterat och klart! 











Kommentera inlägget här: