Samisgarage

På min garageblogg lägger jag ut det senaste kring mina förehavanden i mitt garage och annat bilrelaterat.

Till Farfars 100-årsminne

Kategori: Allmänt

Om min farfar hade levat idag så hade vi nu firat hans 100-årsdag! Mitt sätt att hedra honom är att lägga upp några bilder på hans gamla Mersa här på min garageblogg. Mersan har jag stående i en lada och den väntar på sin tur att bli renoverad. Lägger även med den research jag gjorde tidigare på bilen angående ägarhistoriken. Samtidigt noterade jag också att jag nu har ägt Mersan längre tid än vad Farfar gjorde under sina 15 år som ägare. :)
(Text och bilder kommer från min gamla Garagehemsida)

  ---

 

Här kan du följa min renovering av Mercedes Benz 190C -65

Till att börja med vill jag klargöra att renoveringen av denna bil kommer att ta tid. Eftersom jag fortfarande renoverar en annan bil och tänker göra den klar först kommer jag inte att sätta igång med renoveringen av Mercedesen förrän dess. Fram till dess tänker jag mest ägna mig åt att finna reservdelar. Oavsett vad jag gör kommer ni att kunna följa mina framsteg på denna hemsida på där jag visar och berätta om var jag pysslar med.

Mitt förhållande till bilen är tvådelad. Dels så växte jag upp då bilen var i min farfars ägo och dels nu inför den stundande renoveringen. Denna Merca har jag haft ögonen på sedan jag var en liten grabb. Jag hade en överenskommelse med farfar att jag skulle överta bilen den dagen han inte ville ha den kvar. Tyvärr tyckte min far annorlunda och lät farfar sälja den till någon annan istället. Min farbror köpte den då, renoverade den och sålde ut den från släkten. Detta var 1987/88. För ett par år sedan började min farfar undra var bilen hade tagit vägen och jag tog via bilregistret reda på bilen och fann att den fortfarande var registrerad och sökte upp ägaren. Bilen fanns kvar men hade stått undanställd i Värmlandsskogarna i drygt 10 år i väntan på att ägaren skulle renovera den. Efter ett besök med gamle farfar i släptåg kunde vi konstatera att bilen inte såg alltför rolig ut men att motorn gick att starta och att den var någorlunda komplett. Jag lämnade mitt telefonnummer till ägaren och sa att jag var intresserad att köpa om han ville sälja. Exakt en vecka efter farfars begravning ringer ägaren att han nu är redo att sälja för att han har hittat ett annat MB-objekt som han skulle arbeta på istället. Nu äntligen blev det affär…

Detta har jag hittills gjort med bilen:

1) Tagit hem den.

2) Ställt den på en torr förvaringsplats och sett till den vartefter.

3) Köpt på mig reservdelar jag vet att jag behöver samt renoverat lösa delar bla. kromat kofångare, blästrat fälgar.

Mina planer är att göra en totalrenovering på bilen, dvs. plocka ner den i sina beståndsdelar, laga rost på kaross, byta ut trasiga/dåliga delar, gå igenom motor, byta inredning, lacka kaross mm.

 

Här lite bilder på bilen och renoveringen.

 

Så här hade bilen stått i över 10 år när vi hittade den. Farfar var med och tyckte det var dålig puts på den... Jag frågade om den var till salu?
 
Efter 3 års dividerande kunde jag äntligen köpa Farfars gamla Mersa! Acke och Erik hjälpte till med att hämta hem bilen från Värmlandsskogarna.
 

 
Så här har bilen stått i 15 år i ladan...

 

Ägarhistorik med kommentarer

Jag har haft förmånen att kunna få tag på och prata med var och en av de tidigare ägare till den gamla Mercan som jag lärde känna under den tid min farfar ägde den och som jag köpt tillbaka och nu ämnar att renovera. Det har varit både roligt och intressant att få höra deras historier kring bilen. Det ger mig en bredare bild om vad bilen varit med om genom åren och samtidigt lite mer information om vad som behöver renoveras på bilen.

 

 

Här följer utdrag från den information jag funnit hos Bilregistret,  Svenskt riksarkiv samt Länstyrelsen i Värmlands län. Därtill finns kommentarer från varje ägare tillfogad. Dessutom har jag fått ta del av bilder från några av de tidigare ägarna från den tiden de ägde bilen.

 

Datum 640211 Registrerad ägare Philipsons Automobil AB Bilimportör, typintyg

Datum 641208 Registrerad ägare Warströms Bil AB, Kristinehamn Lokal bilhandlare, inregistrering

Datum 641219 Registrerad ägare Bernrings Rör, Nils Bernring, Kristinehamn Ägarkommentar: "Köpte bilen till firman, den användes både i arbetet och privat. Körde många mil (minns ej hur många). Bilen var välskött under hela tiden jag hade den och har inget speciellt att anmärka på den, fungerade fint. Denna MB var en i raden av flera som jag ägt. Bilen köptes och byttes in på samma bilfirma." Här nedan bilder tagna 1967 då bilen fortfarande var relativt ny. Inskickade från familjen Bernring.  

Datum 711210 Registrerad ägare Warströms Bil AB, Kristinehamn Lokal bilhandlare

Datum 720221 Registrerad ägare Alf Mossberg, Kristinehamn Ägarkommentar: "Bilen var fin! Tidigare ägare måste ha skött den väl. Motorn var OK, stadig på vägen. Lagade rosthål i främre trösklar. Drog dock kopiöst med bensin ca 14 - 16 l/100 km. Därav det snara bytet. Bytte in den hos samma bilhandlare."

Datum 720425 Registrerad ägare Warströms Bil AB, Kristinehamn Lokal bilhandlare

Datum 720608 Registrerad ägare Kaarlo Vihriälä, Storfors (min farfar) Kaarlo använde bilen flitigt under alla år, det blev bl.a. många semesterresor till Finland. (Bagaget är rejält varför den alltid fick dra stora tunga lass på dessa resor.) Den var alltid i fint skick, Kaarlo var en stolt MB-ägare och var noga med att den alltid skulle se fin och blank ut. Senare lagades en del rost vartefter det dök upp. Topplocket byttes ut någon gång på 80-talet.   Här nedan bilder scannade från familjealbumet. Dessa är från 70- och 80- talet.    

  

 "Kommentar till sista bilden: Mercan syns lite i bakgrunden, i förgrunden min mor och far samt jag själv i 4-års ålder samt familjens dåvarande bil, en Ford Cortina -69"

Datum 720701 Registreringsnumret ändras från S 30632 till BLW 082.

  Datum 870601 Registrerad ägare Raimo Vihriälä, Storfors Ägarkommentar: ”Jag köpte bilen av min far för att laga rost i trösklar och framskärmar och för att sedan sälja den. Trösklarna byttes till nya och plastskärmar fram monterades istället för plåt samt ny lack delvis”

Datum 880319 Registrerad ägare Morgan Grundel , Storfors Ägarkommentar: "Bilen fungerade klockrent! Inte en rostfläck! Den var verkligen jättefin och förstår egentligen inte varför Kaarlo ville sälja den. Så småningom blev det ett fel på startmotorn. Samtidigt fick jag ett otroligt bra erbjudande av en person som verkligen ville ha bilen, så jag sålde den."   Bilder inskickade från Morgan.

  Datum 880908 Registrerad ägare Jens Olsson, Storfors Ägarkommentar: ”Om jag minns rätt köpte jag den för 5 – 7 000 kr. Det var fel på startmotorn, som jag fixade i ordning. Jag körde den varje dag till jobbet, den gick ”görfint”. Jag lade in plädar på sätena för de började bli dåliga. Sedan bytte jag bort den mot byggmaterial.”

  Datum 881003 Registrerad ägare Eva-Lena Nilsson, Storfors Ägarkommentar: "Va, finns den kvar fortfarande!? Minns inte så mycket om bilen, vi körde ej så många meter med den. Det var något väsentligt fel på den, kardanaxeln tror jag. Vi köpte och sålde den med samma fel. Vi gjorde ingenting med bilen, minns bara hur den såg ut."

  Datum 890405 Registrerad ägare Hans Robert Jansson/Schoultz, Storfors Ägarkommentar: ”Jag trodde den bilen var skrot, blir glad över att höra att den kommer att bli fin igen! Jag minns att bakaxeln var dålig. När man gasade var allt bra men när man släppte gasen och motorbromsade lät det förskräckligt från bakaxeln! Dessutom var det rost i golvet, höger bak, tror jag. Jag minns din farfar, ”Gubben i hatt” som vi kallade honom, han putsade på bilen jämt! Mitt på motorhuven var lacken nästan bortpolerad! Det fanns lite brännmärken på instrumentpanelen som troligen kom från den tidigare ägarens cigarrettrökning. Det var inga fartresurser på bilen, den gjorde 120 km/h men inte mer, annars var det bra väghållning. Jag åkte mest med bilen, den gick bra i motorn, gjorde ingenting med den. Stötfångarna var bra, dock var den bakre rostig. Ställde senare av bilen och den stod mest så jag sålde den. Jag tror jag fick 4 500 kr för den. Hade inte bakaxeln varit dålig hade jag nog renoverat bilen själv, har ägnat mig åt andra bilar sedan dess. Jag tror att bilen hade då rullat antingen 36 000 mil eller 46 000 mil. Det figurerar en person till som ägare på bilen mellan mig och Roland, men minns inte vem det var. Han skrev aldrig på några papper.”

  Datum 900525 Registrerad ägare Roland Karlsson, Filipstad Ägarkommentar:  "Köpte bilen för att renovera den. Började med att titta på bromsarna. Emellertid blev den stående i många år. Skulle hellre vilja renovera en diesel-Merca. Startade upp den med jämna mellan rum."   Så här stod bilen hos Roland när vi hittade den.

  Datum 010915 Registrerad ägare Sami Vihriälä , Sigtuna

Detta har jag hittills gjort med bilen:
1) Tagit hem den.
2) Ställt den på en torr förvaringsplats och sett till den vartefter.
3) Köpt på mig reservdelar jag vet att jag behöver samt renoverat lösa delar (kofångare, fälgar).

Mina planer är att göra en totalrenovering på bilen, dvs. plocka ner den i sina beståndsdelar, laga rost på kaross, byta ut trasiga/dåliga delar, gå igenom motor, byta inredning, lacka kaross mm.

      

---

Detta skrev jag för ca 10 år sedan, det hemska är att samma status kvarstår. Den gröna BMW:n får all min bilmekarfokus nu. När den är klar, kommer jag sätta klorna i farfars Mersa, när det nu blir...

 

 

 

 

Kommentera inlägget här: