Samisgarage

På min garageblogg lägger jag ut det senaste kring mina förehavanden i mitt garage och annat bilrelaterat.

När blir en bil unik?

Kategori: Allmänt

Bilar tillverkas i mångmiljonantal. Chansen att unika exemplar skall uppstå är väldigt liten. Till en början...
 
En del bilar kan dock vara speciella redan från fabrik, kanske de har en speciell kombination av utrustning? Några byggs om och kan därmed anses vara unika. Bilar kan också få extrem vård och med tiden bli unika överlevare. Andra bilar kan få en spännande och unik ägarhistorik.
 
Vissa bilmodeller är vanliga, andra udda. Några är vanliga under en tid för att bli udda med tiden. Trotjänare och snikmodeller har en tendens att raderas ut med tiden efter att dessa förbrukats. Finbilar och exklusiva modeller vårdas på ett annat sätt och överlever i större grad. Sportiga bilar delas i två läger.
 
Vi är 33 stycken i landet! Det har jag tagit reda på via Transportstyrelsen. Idag finns totalt 33 st ägare till lika många BMW 316, årsmodell 1978 som är kvar i registret. Nio av dessa är gröna i någon nyans MGRÖN, LGRÖN, GRÖN. Tre av dessa är Mintgrüna. Vår Mintgrüna är den enda i landet utrustad med dragkrok.
Det finns alltså bara en mintgrön BMW 316 av årmodell 1978 med dragkrok i Sverige! Är vår bil unik då?
 
 
Kommentera inlägget här: